We krijgen vaak de vraag: gebruiken jullie vPlan zelf ook? Uiteraard! Zo gebruikt onze marketing afdeling vPlan voor het plannen van marketing content. We bieden ons product aan doelgroepen in verschillende branches. Aan ons de taak om unieke en relevante marketing content te ontwikkelen en te publiceren. Al dit werk moet gepland worden. In dit artikel leggen we kort uit hoe we dit doen.

Onze marketing wordt grotendeels online gedaan. Potentiële klanten kunnen ons vinden via zoekmachines (website, blog, links op andere websites), advertenties op zoekwoorden (via Google) en via sociale media kanalen. Om vindbaar te zijn creëren wij diverse content op verschillende kanalen. De creatie en publicatie plannen wij met gebruik van vPlan.

1. Ons planbord als Marketing Content Kalender

Het planbord wordt ingezet als content kalender. In het planbord laten we per dag en per communicatiekanaal onze content planning zien.


2. Maak content taken in de backlog aan

We plannen content een aantal weken vooruit en voor sommige dagen (zoals feestdagen), kunnen wij content verder vooruit plannen.

Een nieuwe taak, betekend een nieuw kaartje. Deze maken we aan in onze backlog. Hierin zitten alle taken welke nog gepland moeten worden. Er zitten ideeën in, maar ook content waarvan besloten is deze definitief in te plannen.

Wanneer we de taak een titel hebben gegeven, wordt deze aan de backlog toegevoegd. Hierna openen we het kaartje, om meer informatie te verstrekken. Zoals extra omschrijvingen, labels, vervaldatum (deadline) en vrije velden.


3. Het plannen van content

Elke week bepalen we de content kalender. Welke artikelen moeten ontwikkeld worden? Welke artikelen zetten we online? Dit doen we simpel door de taak naar het juiste kanaal te slepen.

We koppelen een marketeer aan de kaart, zodat hij weet dat hij verantwoordelijk is. Ook dit kan snel en makkelijk door zijn avatar op het kaartje te slepen.


4. Van planning naar uitvoer

Binnen kaartjes kan onze marketing afdeling met elkaar communiceren. Je kunt makkelijk en snel reacties toevoegen. Mention (@) je collega, zodat hij ook automatisch een notificatie krijgt.

Je kunt een kaartje als gebruiker volgen. Van specifieke acties krijg je dan automatisch bericht. Zodat je altijd op de hoogte bent van de laatste stand van zaken.

Onze medewerkers passen statussen van de taak aan, zodat iedereen precies hoe ver een taak ervoor staat. Daarnaast is het mogelijk vrije velden in te vullen, zodat alle details inzichtelijk zijn, zoals prioriteit.

Onze content bestaat vaak naast tekst ook uit visuele aspecten. De afbeeldingen kunnen als bijlage geüpdatet worden, zodat alles op één plek zit.

Is een medewerker onderweg of even niet op zijn plek? Met de app van vPlan kunnen collega's op de hoogte worden gehouden van taken. Daarnaast kunnen ze met de app statussen aanpassen, vrije velden vullen en reacties achterlaten.


5. Overzicht

Onze content kalender kan vanuit verschillende weergaven bekeken worden. Naast de kalender weergave, is bij ons de lijstweergave een veel gebruikt overzicht. In de lijstweergave kun je zelf bepalen welke informatie je wil zien, door kolommen aan of uit te zetten. Daarnaast kun je vanuit communicatiekanaal, medewerker of status de taken bekijken.


Zo, dat is hoe wij onze content plannen. Zo is ook deze blog door dit proces gegaan. Onze medewerkers zijn verslaafd aan het afronden van content taken. En het mooiste is, nieuwe functionaliteiten helpen niet alleen onze klanten, maar ook onze interne afdelingen.

Ben je geïnteresseerd in hoe vPlan bij jouw bedrijf interne processen kan verbeteren? Probeer vPlan gratis!