Met onze Automatiseringen geven wij je de mogelijkheid om een gebeurtenis (bijvoorbeeld het wijzigen van een status) een automatische actie te laten activeren (bijvoorbeeld voeg Remco toe aan de kaart). Dit wordt gedaan door zelf in te stellen vooraf gedefinieerde regels. Hiermee bespaar je veel tijd en kun je focussen op zaken die er toe doen! Benieuwd hoe het werkt? Lees snel verder!

Opmerking: deze functie is beschikbaar vanaf Basis (voorheen Team)

Hoe voeg je een Automatisering toe?

Om een automatisering toe te voegen, ga je naar het bord waar jij deze automatisering wilt maken. Ga naar het tabblad "Automatiseringen". Klik rechtsboven op "Automatisering toevoegen".

Het tabblad automatiseringen bij je inrichting van een bord

Je komt in het in het Automatiseringen Centrum. In dit centrum kun je automatiseringsregels toevoegen.

Het Automatiseringen Centrum

Wat is een Automatiseringsregel?

Een automatiseringsregel is een combinatie van een trigger en actie, die wij voor jou verzorgen. Je kunt elk aspect van de regel aanpassen op je behoefte. Laten we een eenvoudig voorbeeld doornemen: wanneer een kaart wordt aangemaakt in fase {iets}, maak dan een andere kaart in fase {iets} plus/minus {aantal} dagen. De opties tussen de accolades zijn de parameters, welke je zelf kunt configureren. In vPlan ziet dit er als volgt uit:

Het configureren van een automatiseringsregel

In dit geval is de trigger een nieuw kaartje wat is aangemaakt in een zelf te kiezen fase. De trigger zorgt voor een automatische actie. In dit geval wordt er een extra kaartje aangemaakt in een zelf te kiezen fase, waarbij je kunt aangeven hoeveel dagen dit voor of na het 'trigger' kaartje gepland moet worden.


Hoe gaat dit werken?

Nadat de automatisering is opgeslagen en geactiveerd is, worden vanaf nu alle acties uitgevoerd die voldoen aan de voorwaarden. We nemen voor dit voorbeeld het bedrijf SignLight. SignLight verkoopt lichtreclameborden.

Bij een nieuwe verkoop moet er altijd een montage opdracht 3 werkdagen later gepland worden. We stellen de automatisering als volgt in:

Het invullen van flexibele velden in een automatiseringsregel

Als je klaar bent, klik je op "Toevoegen"! Onze eerste automatisering is live. 🎉 Elke keer als er een nieuwe verkoopopdracht gepland is, wordt ook 3 dagen later automatisch een montageopdracht gepland.


Liet jij orders vanuit ERP automatisch plannen? In de oude situatie was het mogelijk om op faseniveau in te stellen om verkoop-, inkoop- en werkorders automatisch in te plannen. Had je dit ingesteld, hebben wij er automatisch een automatiseringsregel van gemaakt. Let op: wanneer je deze automatiseringsregel uit zet, worden deze orders niet meer automatisch gepland. Je kunt nu wel meer type orders selecteren met de automatiseringen, namelijk offertes en projecten.

Meer automatiseringen

Op zoek naar specifieke soorten triggers en acties? Op dit moment hebben we alvast een aantal voorgedefinieerde automatiseringen beschikbaar gesteld, op basis van:

  • Activiteiten
  • Datum
  • Fasen
  • Labels
  • Statussen
  • Resources
  • Volgers

Ons team is druk bezig met de ontwikkeling van nog meer mogelijkheden. Heb jij een goed idee? Laat dit dan achter in onze ideeënbox.


Meer informatie

Automatiseringen zijn beschikbaar vanaf het pakket basis (voorheen team). Er bestaat per pakket een limiet op het maximaal in te stellen automatiseringen:

Pakket Aantal automatiseringen per bord
Starter Niet beschikbaar
Basis 1
Professional 10
Op maat onbeperkt

Gebruik je ook nog geen vPlan en wil je ook repeterend werk automatiseren? Probeer vPlan gratis!